Jari Nurmi: 48 asiaa joita haluan ajaa

48 asiaa, joita lupaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen päätöksenteossa viedä eteenpäin

  1. Asiakas saa tarpeessaan nopeasti kontaktin lähimpään sosiaali-, terveys- tai pelastuspalveluun
  2. Mikäli asiakkaan ensimmäinen kontakti on sosiaali-, terveys- tai pelastuspalveluja yhdessä edustavaan palveluohjaukseen, asiakas saa nopeasti kontaktin tähän palveluohjaukseen
  3. Asiakas tulee kuulluksi eli saa kontaktissaan tarpeeksi aikaa selostaa palvelutarpeensa
  4. Asiakkaalle selvennetään kunnolla hänen palvelutarjonnan vaihtoehtonsa, mikäli niitä on enemmän kuin yksi
  5. Asiakkaalle järjestetään mahdollisimman pikaisesti ensimmäinen suora kontakti sille spesifille hyvinvointialueen ammattitoimijalle, joka on ensivaiheessa se oikea: ammattitoimija, joka on parhaiten määritettävissä asiakkaan palvelutarpeesta käsin
  6. Asiakas saa alusta alkaen selkeän kuvan siitä, mitä sosiaali-, terveys- ja/tai muita yksityisiä tietoja asiakkaasta itsestään tullaan hyödyntämään hänelle tarjottavissa palveluissa
  7. Mikäli asiakas tarvitsee useamman kuin yhden hyvinvointialueen palvelutahon palvelua, asiakkaan kanssa sovitaan selkeästi siitä, mitä yksityisiä tietoja hänestä tullaan välittämään toisille palvelutahoille: asiakas saa myös tiedon, mitä/keitä nämä muut mahdolliset palvelutahot ovat
  8. Terveyden, toimintakyvyn, kulttuuritaustan tai muiden syiden kannalta erityisryhmiin kuuluvien asiakkaiden erityistarpeet huomioidaan asianmukaisesti hyvinvointialueen palveluissa alusta alkaen
  9. Hyvinvointialue ja sen eri palveluyksiköt ja -tahot selventävät tarkasti ja ajanmukaisesti eri ikäisten asiakkaiden erityistarpeet kaikissa hyvinvointialueen palveluissa
  10. Kanta-Hämeen hyvinvointialue tarjoaa laadukkaat ja riittävästi resursoidut perusterveydenhuollon palvelut
  11. Hyvinvointialue tarjoaa laadukkaat ja riittävästi resursoidut erikoissairaanhoidon palvelut
  12. Hyvinvointialue tarjoaa laadukkaat ja riittävästi resursoidut sosiaalihuollon palvelut
  13. Hyvinvointialue tarjoaa laadukkaat ja riittävästi resursoidut palo- ja pelastustoimen palvelut
  14. Hyvinvointialue edistää kaikin tavoin sosiaali-, terveys- ja palo- ja pelastustoimen yhteistyötä
  15. Hyvinvointialue tarjoaa riittävän osaamisen ja resurssit lastensuojeluun
  16. Hyvinvointialue tarjoaa riittävän osaamisen ja resurssit mielenterveystyöhön
  17. Kanta-Hämeen hyvinvointialue tuottaa jatkossa yhä laadukkaampia ja tuloksellisempia palveluja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen ja näin samalla ennaltaehkäisyyn esimerkiksi terveyskasvatuksessa, mielenterveystyössä ja lastensuojelussa
  18. Hyvinvointialue panostaa moniammatillisena kehittämisen alueena henkisen jaksamisen vahvaan tukemiseen koronapandemian tilanteessa ja myös epidemian jälkeen
  19. Hyvinvointialue panostaa moniammatillisena kehittämisen alueena sosiaali-, terveys- sekä palo- ja pelastustoimen ammattilaisten henkinen jaksamisen tukemiseen
  20. Hyvinvointialueella kiinnitetään erityistä huomiota yksin elävien ihmisten tai yhden hengen kotitalouksien palvelutarpeisiin
  21. Hyvinvointialue tekee ja kehittää yhteistyötä parisuhteiden ja vanhemmuuden tukemiseen elämän käännekohdissa tai kriisitilanteissa
  22. Uutta vauvaa odottavien vanhempien ja perheiden hyvinvointia tuetaan laaja-alaisesti, ja Kanta Hämeen sosiaali- ja terveystoimen eri toimijoiden vahvaa osaamista hyödynnetään odotusaikana, itse synnytyksen yhteydessä ja edelleen synnytyksen jälkeen
  23. Priorisoidaan lasten, nuorten ja perheiden kasvu-, kehitys- ja elämänpolkujen tukeminen
  24. Hyvinvointialueen eräs keskeisin prioriteetti on vanhusten ja ikäihmisten entistäkin paremman tuen, hoivan ja turvallisuuden varmentaminen
  25. Kansanterveydelle keskeinen suun terveydenhuolto varmistetaan kaikilta tärkeiltä ja tarvittavilta ammattityön resursseiltaan
  26. Asiakaspalvelutilat tuotetaan ja organisoidaan mahdollisimman helposti asiakkaille saavutettaviksi, ja tiloiltaan mahdollisimman käyttökelpoisiksi ja viihtyisiksi
  27. Hyvinvointialue satsaa Assi-sairaalan tavoin kaikkien sosiaali-, terveys- sekä palo- ja pelastustoimen ammattilaisten ja ammattiyksiköiden työ- ja palvelutilojen asianmukaisuuteen, toimivuuteen ja viihtyisyyteen
  28. Ensihoidolle taataan riittävän henkilöstö, välineistö, osaaminen ja osaamisen kehittäminen
  29. Sosiaali-, terveys- sekä palo- ja pelastustoimen ammattihenkilöstön perehdytetään entistä paremmin toinen toistensa ammattivastuun tehtäviin
  30. Hyvinvointialue panostaa digi- ja informaatioteknologian uusimpien sovellusten hyödyntämiseen mahdollisimman asiakaslähtöisellä ja muutenkin mielekkäimmällä tavalla
  31. Erityistä huomiota hyvinvointialueella kiinnitetään alueella aiemmin synnytettyjen hyvien käytäntöjen tehokkaaseen hyödyntämiseen
  32. Hyvinvointialueella käydään huolellinen ja tutkimuspohjainen tarkastelu palvelusektorien ja palveluyksiköiden perusteettomien päällettäisten toimintojen karsimiseksi
  33. Samaten hyvinvointialueella käydään huolellinen ja tutkimuspohjainen tarkastelu tarvelähtöisten, sopivaksi arvioitujen ja tuloksellisten palvelujen tuottamiseksi hyvinvointialueen asiakaspalvelun ja palvelukokonaisuuden mahdollisiin aukkokohtiin
  34. Hyvinvointialueella luodaan strategia, jossa hyvinvointialueen kaikkien palvelutahojen koko ammattihenkilöstön osaamista päivitetään ja kehitetään edelleen, soveltuvin osin ja mahdollisimman pitkälti alueen omien koulutusorganisaatioiden kanssa yhteistyössä
  35. Hyvinvointialue voimistaa yleensäkin elävää yhteistyötä alueen koulutusorganisaatioiden kanssa, niin ammatillisen peruskoulutuksen kuin lisäkoulutuksen tasoilla
  36. Johtajuus: Kanta-Hämeen hyvinvointialueen onnistunut kehittäminen edellyttää hyvinvointialueen kaiken eri tasojen johtajuuden huolellista ja tarkkaa määrittelyä: tarvitaan selväpiirteinen toimintamalli, jolla ylläpidetään johtajuuden jatkuvaa seuraamista ja evaluointia
  37. Kanta-Hämeen hyvinvointialueesta rakennetaan sellainen, että hyvinvointisalue on alueellisesti ja paikallisesti mahdollisimman tasaveroinen eri palvelujen tuottamisessa
  38. Valtionrahoitus: Keskeiseksi hyvinvointialueen taloutta vakauttavaksi tekijäksi nostetaan hyvinvointialueen rahoituspohjan varmistavien ja myös muuten taloudellisesti tuottavien tilannekuvien ja aloitteiden huolellinen valmistelu, sekä informaation laadukas esittäminen valtionhallintoon
  39. Alueen strategialle on keskeistä tuloksellisten palvelun tuottamisen mallien, esimerkiksi onnistuneiden  palvelupolkujen ja yksittäisen palvelutoiminnan menetelmien tunnistaminen ja avoin informaation vaihtaminen näistä
  40. Kanta-Hämeen hyvinvointialue perustaa tarjontaansa ja osaamistaan keskeisesti myös vahvaan seudulliseen paikallistuntemukseen ja erityisesti palvelujen asiakasnäkökulmasta helppoon saavutettavuuteen
  41. Hyvinvointialueen tarjonnan kulmakivi on sen henkilöstön kuuleminen ja hyvinvointi
  42. Hyvinvointialue korostaa ja vastaa työssään palvelujen oikea-aikaisuudesta
  43. Kaikki hyvinvointialueen palvelutoimintaan osallistuvat kytketään mukaan eli osallistetaan alueen palvelujen kehittämiseen: Eri ammattikuntien ja palvelusektorien kohdalla tämä tarkoittaa esimerkiksi vahvistetussa yhteistyössä tapahtuvaa tehostettua osaamisen jakamista ja vaihtamista
  44. Palveluja käyttävät eri ikä-, kotitaloustyyppi- ja kulttuuriryhmien kantahämäläiset osallistetaan eli otetaan aiempaa selvästi vahvemmin mukaan omien hyvinvointipalveluidensa kehittämiseen
  45. Kanta Hämeen yhdistysten tietotaito ja osaamispääoma hyödynnetään hyvinvointialueella mahdollisimman kattavasti
  46. Kanta Hämeen yritysten tietotaito ja osaamispääoma hyödynnetään hyvinvointialueella mahdollisimman kattavasti
  47. Sosiaali-, terveys- sekä palo- ja pelastustoimen eri ammattikuntien työsuhde- ja palkkausehdot päivitetään ja suhteutetaan palvelutoiminnan eri tasoilla aiempaa tasaveroisemmiksi: Samalla hyvinvointialueen eri ammattikuntien työsuhde– ja palkkaus ehtoja parannetaan takaamaan näiden ammattikuntien ammatillisen osaamisen riittävä kiinnittyminen mahdollisimman pysyväksi osaksi Kanta Hämeen hyvinvointialueen palvelutarjontaa
  48. Lopuksi katson, että Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tavoitteeksi tulee varmistaa sekä palvelujen asiakastasolla tuottama Kanta-Hämeen asukkaiden asiakastyytyväisyys, kuin samalla tuotettujen palveluiden toimivuus ja kustannustehokkuus.

Tavoitteet on mahdollista saavuttaa, kun hyvinvointialueemme rakentaa palvelukokonaisuuden, jossa palvelut ovat pysyvästi

  1. mahdollisimman helposti saavutettavia ja
  2. parhaalla laadullisella tavalla asiakaslähtöisiä.
  3. palvelut myös kestävät milloin tahansa avoimen tarkastelun eli ne ovat läpinäkyviä ja
  4. palvelut toteutetaan sujuvasti ja ammattitahojen ja -toimijoiden toinen toistaan kunnioittavassa yhteistyössä.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen palvelujen perustana on palvelutoimijoiden ja palvelutahojen äärimmäisen vahva ja kaikissa elämisen haasteissa luotettava ammattitaitoisuus. Näitä neljääkymmentäkahdeksaa (48) tulevan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tarjoamaa palvelua parantavaa asiaa lupaan osaltani ja yhteistyössä muiden edustajien ja päättäjien kanssa viedä eteenpäin.

Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *